Inilah Sebab Wanita Perlu Minum Air Halia Setiap Hari. Khasiatnya Amat Menakjubkan.

Patutlah wanita digalakkan amalkan minum air halia setiap hari, punyalah banyak khasiatnya untuk kecantikan dan kesihatan dalaman tubuh.Halia memang terbukti punya banyak khasiat lebih-lebih lagi buat kaum wanita yang sudah berkahwin. Antaranya ia mampu membuang angin dalam badan, membakar lemak, memanaskan tubuh, menguatkan sistem pertahanan tubuh dari penyakit dan banyak lagi..

Berikut antara manfaatnya.

1.Buang Angin

Halia membantu membuang angin & toksin di dalam badan.Caranya adalah hiris halia dalam satu atau dua inci dan rendamkan di dalam air panas bersama uncang teh ( teh hijau lagi bagus) tanpa gula. Biarkan selama dua minit dan boleh minum setiap hari. Amalkan ini setiap hari pasti angin dalam badan dapat dibuang dan badan pun kembali segar.

2.Redakan Tekanan & Naik Seri Wajah

Amalan minum air halia dengan madu setiap hari dikatakan dapat membantu meredakan tekanan dan memulihkan kesihatan dalaman badan.Iamampu membuatkan wajah serta tubuh tampak segar, membantu melancarkan perjalanan darah sekaligus menyerlahkan kecantikan semulajadi.Ia sekaligus menaikkan seri wajah.

3.Turunkan Berat Badan

Halia mengandungi unsur yang membantu melancarkan sistem metabolisme serta memecahkan lemak dalam tubuh secara semulajadi.Sebab itulah ia banyak digunakan dalam produk menurunkan berat badan.Caranya dengan menghiris halia halus kemudian campurkan dengan air panas, madu dan juga sedikit perahan air limau nipis, amalkan setiap hari pasti ketika perut kosong.

Selain itu minum air halia juga berupaya mengurangkan nafsu makan sesuai untuk anda yang sedang diet. Ia turut membantu perut berasa kenyang dalam tempoh yang lebih lama.

4.Atasi Masalah Pencernaan

Jika mengalami masalah percernaan seperti perut kembung, cirit birit atau kejang di bahagian perut ketika datang bulan cuba minum air halia panas. Ia berkesan untuk mereda dan merehatkan usus seterusnya mengatasi masalah ini.

5.Hilangkan Bau Badan

Halia juga dipercayai membantu menghilangkan masalah bau badan. Malunya bila badan dah lawa , muka cantik tapi badan pula berbau. Untuk atasi masalah ini, amalkan minuman halia bersama teh setiap hari, atau pun kunyah halia yang ditumbuk hancur.

6.Kuatkan Sistem Imun Tubuh

Kandungan dalam halia membantu membersihkan sistem limfa, mengeluarkan racun dan membunuh bakteria yang menjadi punca penyakit.Sekaligus memperkuatkan sistem imun dalam tubuh.

7.Menghangatkan Ranjang

Bagi yang sudah mendirikan rumah tangga, info ini penting untuk diketahui. Pengambilan halia secara semula jadi membantu melancarkan perjalanan darah dalam tubuh termasuk ke organ reproduksi. Manfaatnya nafsu untuk seks juga akan bertambah terutama buat yang merancang menambah zuriat.

Banyak kelebihan halia ni untuk kesihatan dalaman tubuh.Jadi tak rugi jika diamalkan selalu.

Semoga bermanfaat!

Sumber : suaramedia.org

.

Artikel Berkaitan : Ramai Yang Dah Cuba Petua Buang Lemak Degil Ini, Resepi Berkesan Dari Seorang Wanita Cina

Sebolehnya kebanyakan wanita nak cantik dan buang lemak degil dengan cara yang mudah. Tak perlu ambil pil-pil yang belum tentu berkesan sebab anda boleh cuba petua tradisional yang menggunakan bahan alami.

Jadi bagi anda yang masih gigih mencari petua yang serasi, anda boleh cuba resepi yang dikongsikan oleh Puan Tengku Wdec ini…

Tengku nak share resepi jugak ni. Tapi resepi kuruskan badan pakai bahan-bahan kat dapur. Ilmu tak baik simpan. Betul tak?

Resepi ni datang dari seorang wanita berbangsa cina. Body memang cantik. Luar dalam cantik. Tak payah susah-susah beli jamu/detox atau herba apa-apa yang kita tak tau entah bahan dari mana. Jadi cuba resepi tradisional ni untuk dalaman dan luaran.

Cuma guna 3 jenis bahan semula jadi je….
Cara penyediaan :
1. Potong halus 3 bahan :-

3 biji lemon (jangan buang kulit) potong

 

3 labu bawang putih (buang kulit) potong

 

2-3 inci halia (buang kulit) potong

2. Campur bahan tadi bersamaan 1.5 liter air

3. Rebus selama 6-8 jam (slow cooker)

4. Sejukkan dan blend (akan jadi pekat macam pati)

5. Tapis or tak terpulang. Saya tak tapis ?

6. Lepastu dah boleh minum

NOTA:
*Lemon tu beli yang tempatan. Jangan beli yang diimport (dah disembur bahan kimia) sebab rasa agak pahit. Nak kurang pahit campur dengan madu.

*Jangan risau pasal bau bawang sebab bau akan hilang bila dah campur dengan bahan lain.

*Mommy bf boleh minum. Yang best badan terasa ringan je. Dah minum jadi ketagih je. Memang betul-betul banyak khasiat.

 

*Jika guna dapur gas. Gunalah api yang paling perlahan, jika api kuat ia akn kering. Ada yang tak tau slow cooker tu apa. Macam periuk nasi dalamnye tembikar. Boleh masak 8jam. Tak risau hangus ke kering. Masak dari malam, pagi tu boleh off. Kalau atas dapur gas biasa sendiri mau ingat laa.

Ambil sebelum breakfast untuk kurus, perut kempis dan pelbagai lagi khasiat
Cara minum:
1. Setiap pengambilan ambil 2 sudu + madu 1 sudu. Ambil pagi sebelum breakfast (perut kosong) dan malam sebelum tidur

2. Selebihnya simpan dalam peti dan amalkan setiap hari
Kelebihan/khasiat:
3. Nak kurus + perut kempis + buang toksin + buang air lawas + untuk dalaman wanita + buang angin + badan ringan + macam-macam lagi khasiat.

Khasiat lemon bila diamalkan setiap pagi (especially diamalkan setiap pagi).

1) Minum air lemon sebelum makan/minum apa-apa pada waktu pagi dapat fine tune sistem penghadaman kita dan mencegah daripada masalah seperti perut kembung, angin dan heartburn.

2) Lemon ni bersifat antiseptik dan mmg terer dalma “membersihkan” hati kita (bukan masalah emosi ye), selain buah pinggang dan darah kita. Kiranya, kita akan berasa lagi selesa dan lebih bertenaga!

3) Lemon merupakan sumber vitamin C yang utama. Kalo kita minum pagi-pagi lagi, kita dah tak yah risau untuk memenuhi kuota vitamin C kita. Lemon juga kaya dengan mineral seperti potassium, kalsium dan magnesium.

4) Ramai yang ingt lemon ni ada acidic effect dalam badan kita. Tapi sebenarnya keadaan ini ditentukan oleh cara kita amalkannya. Kalau kita amalkannya sebelum makan apa-apa, lemon sebenarnya dpt mengalkalikan badan kita, iaitu pH dalam badan kita dpt diseimbangkan.

5) Of course, kalo sebut ttg vitamin C, mestilah efeknya pada kulit kita pun bagus. Kulit kita akan jadi lg cantik, bukan saja sbb vitamic C dia, tapi kebaikan lemon yg ada efek antibiotik, antioxidant dan cleansing secara keseluruhan.

 

Sumber : Mingguan Wanita