Inilah Penawar Kencing Manis Yang Paling Hampir Dengan Kita! Kulit Lemon Mempunyai Khasiat Yang Ajaib !

Загрузка...

Sekarang ni mak n abah kat rumah pun dah start makan lemon sebijik 1 hari… sejak makan lemon dengan nasi dia rasa perut dah kurang sikit berangin sebab dia ada gastric… bab kencing manis  tak tahu la plak sbb mak tak check lg paras gula dia sebab mak mmg tak dak masalah kencing manis..Tapi memang bagus la sebab gastric bleh kurang… saya pn kadang2 makan juga walaupun sangat2 pahit tp sedap bila buat ulam makan dengan nasi… nak sihat la katakan… sekarang ni bukan kira umur penyakit nk datang.. Mencegah lebih baik dari merawat… Betoi x??

kulit lemon di makan dengan nasik buat ulam cicah sambal belacan..

Selain sihatkan badan, jus lemon yang dicampur air suam dan madu dapat membantu menurunkan berat badan…Haaa… Mesti ramai nak KURUS kan??? So, apa lagi, jom p beli lemon wat stok di rumah n jadikan lemon makanan dan minuman wajib setiap hari…

Kesimpulaannya, Lemon memang berkhasiat untuk kesihatan.  Bukan saje untuk kesihatan kulit, namun untuk kesihatan dalaman badan.. Benarlah, bila Allah turunkan penyakit kepada kita, sebenarnya, Allah juga turunkan penawar yang hampir dengan kita, kita hanya perlu berusaha..Hebatkan ciptaan ALLAH…Macamana cara makan lemon untuk orang kencing manis yang tinggi dan teruk??
Caranya, makan sekurang2nya sebijik 1 hari. Kalau mampu, biar lebih. bukan amek jus nye saje ye, makan sekali dengan kulit tau… pastu, bila dah chek paras gula, dah turun n ok, jangan trus berhenti.. amalkan setiap hari sebijik. yang sihat pun boleh amalkan sbg langkah mencegah. Tak susah kan nak jaga control kencing manis?? Makan je…

Related image

Fakta Mengenai Lemon :

Mengandungi manfaat karbohidrat, lemak, protein, thiamine (vitamin B1), riboflavin (vitamin B2), niasin (vitamin B3), asid panthothenic (vitamin B5), vitamin B6, folat (vitamin B9), vitamin C, kalsium, zat besi, magnesium, fosforus, potassium dan zink.

Lemon kaya dengan antioksidan yang menyahaktifkan radikal bebas dan menghalang pelbagai penyakit berbahaya seperti strok, penyakit kardiovaskular dan kanser.

Jus buah ini membantu menurunkan tekanan darah dan meningkatkan paras kolesterol baik (HDL).

Titisan pati lemon pekat di dalam air panas dipercayai dapat membersihkan sistem penghadaman dan hati.

Membantu meningkatkan produksi antibodi di dalam darah untuk menentang pelbagai jangkitan dan serangan mikroorganisma.

Merendahkan risiko kanser kolon, prostat dan payudara. Ia turut mencegah kerosakan metabolisme dalam sel yang akan menukarnya menjadi karsinogenik.

Langkah pencegahan bagi pesakit jangkitan salur kencing atau genorrhea

Mengurangkan masalah sakit colic dan gastrik.

Amalkan sesudu sirap lemon pekat sehari untuk mengubati asma.

Jus lemon dapat mencegah dehidrasi dan kesan diarhea di samping memberikan cahaya keserian wajah.

Jus juga dapat mengatasi inflamasi lidah, stomatitis atau gingivitis di dalam mulut.

Berkumur dengan jus lemon dapat menyingkirkan plak, memutihkan dan menguatkan enamel gigi. Ia juga mengubati jangkitan tekak dan bagus untuk rawatan diphtheria.

Pati jus lemon digunakan untuk memerap makanan laut atau daging untuk membunuh bakteria dan organisma yang terdapat di dalamnya.

Menyelesaikan masalah pencernaan

Melegakan pedih ulu hati, kembung perut, sakit tekak, mengawal tekanan tekanan darah tinggi, pening dan loya.

Mengimbangi pH badan, meningkatkan system imun, menyah toksik, membersih darah dan usus serta bertindak sebagai antibakteria

Minum air lemon sebaik sahaja bangun tidur boleh melegakan dan mengelakkan masalah penghadaman seperti kembung perut, gastrik dan pedih ulu hati.

Lemon bersifat antiseptik dan mempunyai kesan ‘pembersihan’ yang baik kepada hati, buah pinggang dan darah. Hati kita bekerja untuk perkumuhan dan penapis, apabila ia dibersihkan, kita akan merasa lebih bertenaga dan bersemangat untuk membuat kerja.

Kandungan mineral yang tinggi dalam lemon menyebabkan ia boleh bersifat alkali dan membuang asid dalam badan.

Air lemon boleh membantu mengurangkan mukus atau lendir dan kahak yang terhasil dalam badan.

Загрузка...